Stigmatisering van ADHD in het onderwijs*
Omgaan met (mede)leerlingen met aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit in de klascontext vormt voor alle betrokkenen een uitdaging. De kans is reëel dat er zich een patroon ontwikkelt van subtiele vooroordelen ten aanzien van de leerling met ADHD, met als gevolg een verdere negatieve invloed op de klassfeer en het welzijn van de leerling met ADHD. Aan de hand van destigmatiseringsinitiatieven kan de ontwikkeling van een dergelijk patroon voorkomen of positief gewijzigd worden. Voor de bespreking van de oorzaken en aanpak van stigma ten aanzien van ADHD in het secundair onderwijs maken we gebruik van recente inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, illustraties van een inleefmoment ADHD, de berichtgeving over ADHD in de Vlaamse pers en discussie onder de aanwezigen.
*Ook voor studenten die het OPO Leraar in een superdiverse samenleving opnemen
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie