De docent als More Knowledgeable Other
Ten gevolge van de doorgedreven economisering van het (hoger) onderwijs lijkt de rol van de docent op den duur te marginaliseren: door steeds meer te focussen op diens coachende rol, is de docent getransformeerd van een bron van kennis en wijsheid (de “sage on the stage”) in een begeleider die het leren faciliteert (de “guide on the side”). De hernieuwde belangstelling voor het oorspronkelijk 19de eeuwse Bildungsconcept beoogt deze evolutie te counteren door de docent duidelijker te profileren als een “More Knowledgeable Other” (Vygotsky) die studenten uiteraard via “modelling”, “coaching” en “scaffolding” wil ondersteunen, maar hen vooral door zijn expertise tot een hoger niveau van “deep level learning” wil begeleiden.
In dit event focussen we op docent als “more knowledgeable other” in zijn Bildungsopdracht: over welke professionaliteiten dient hij te beschikken; welke zijn de taken die hij als “exemplar” dient te vervullen; hoe draagt hij actief bij tot de subjectvorming van zijn studenten en hoe kan dit uiteindelijk enkel worden geactualiseerd door een doorgedreven “flippen” van het onderwijssysteem.
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie
Praktische info
Bruul 129
2800 Mechelen